Queer Lisboa 2014 — Shorts 4



Ao quarto dia da Competição de Curtas-Metragens do Queer Lisboa, as atenções estiveram centradas em acasos de coibição e transgressão de desejos. Dois sentimentos inteiramente sintetizados por KING KONG (na imagem em baixo), mais um favorito pessoal exibido pelo Festival.




On the fourth day of the Short Film Competition of Queer Lisboa, the focus was all on the hazards of desire's restraint and transgression. Two impressions which were fully summarized by KING KONG (pictured above), another personal favorite of this year's selection.

  • 1. VERONA (Marcelo Caetano)


  • A história de um amor perdido, cujas diferenças não serão resolvidas durante um breve reencontro, é encenada sob a égide de uma sensibilidade pop que, serenamente, ilustra o passado irreconciliável dos personagens.

    The story of a lost love, whose differences will not be resolved during a brief reunion, is anchored on a pop sensitivity that, serenely, displays the conflicting past of the characters.


  • 2. NUBES FLOTANTES (Julián Hernández)


  • Poema melancólico de denúncia à homofobia, o seu foco no movimento do corpo masculino dentro de água representa o maior momento estético da sessão desta noite. E a ambiguidade da narrativa de Julián Hernández garante o vislumbre de diferentes sentidos a cada nova visualização do filme.

    A melancholic telltale poem against homophobia, its focus on the movement of the male body in the water was the aesthetic moment of this night's session. And Julián Hernández's narrative ambiguity ensures that there will be different interpretations with each new viewing of the film.


  • 3. KING KONG (Nikolaos Kyritsis)


  • O retrato de "almas desoladas", pormenor significante do cinema grego contemporâneo, encontra em KING KONG pleno terreno para evoluir, através de uma história de profunda frustração — pessoal, profissional, sexual e, claro!, económica — que resvala, depressa e bruscamente, para a agressiva transgressão. Sem dúvida, um dos títulos mais fortes em competição no Queer Lisboa 2014.

    The "desolate soul", a significant feature in contemporary Greek cinema, finds enough room in KING KONG to evolve, through a story of a deeply personal, professional, sexual, and economic frustration that quickly slips into the realms of aggressive transgression. Undoubtedly, one of the best titles in Queer Lisboa's 2014 competition.


  • 4. CARIOCAS (António da Silva)


  • Em total consonância temática com a sua filmografia, António da Silva concebe uma obra — onde as distâncias entre ficção e documentário possuem contornos de misteriosas — em que a franca exposição do desejo e da luxúria revela uma desconstrução (talvez involuntária) do arquétipo do macho latino.

    In line with the overall themes of his filmography, António da Silva conceives a work — where the differences between fiction and documentary are mysteriously hidden — with an openly demonstration of desire and lust, revealing (unintended, perhaps) the deconstruction of the archetypal Latin Macho.

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